Sunday 20 July 2008

CARA2 MENUTUP AURAT ..BAGI WANITA ..DGN BETUL-MENGIKUT PERSpEKTIF ISLAM-


FIRMAN ALLAH TAALA:

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".(ayat 30 surah Annur)


قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.(ayat 31 surah Annur)

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Berdasarkan Ayat di atas jelas bahawa disana ada beberape larangan, suruhann dan sebab diatas larangan dan suruhan tersebut..yg ingin apis highlight kan..berdasarkan tajuk yg tertera..

straight to the point..


  • setiap organisasi atau kumpulan atau negara perlu mempunyai tata tertib..karana menunjukan kehebatan dan kepandaian dan kebijkasanaan setiap negara atau organisasi tersebut...so sama lah seperti Agama islam ini..oleh kerana ianya dtg dari Allah yg maha Kuasa dan hebat..jadi agama ini pon mempunyai tata cara yg cukup hebat, pandai dan bijaksana...
  • ("Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka)ini adalah potongan ayat yg apis ambil di atas:
1-Allah menyuruh kite menahan pandangan dari melihat perkara2 yg boleh menimbulkan syahwat..(dari mate jatuh ke hati, dari hati menggerakkan kemahuan)

2-Allah menyuruh hambanya yg wanita dan laki2 menjage kemaluan..dalam islam..kemaluan ini ialah semua aurat , bagi lelaki dari lutut hingga ke pusat...bagi wanita: seluruh badanye kecuali muke dan tapak tgn, menjaga bermakne melindungi kemaluan dari melakukan perkara yg haram atau membawa ke pada perkara yg haram..diantara perkara yg haram ialah : mendedahkan aurat,menggoda, berzina,merogol,berdua2 an tanpa muhrim yg soleh, dll..

3- Allah melarang wanita2 dari menunjukkan perhiasannye kecuali muke dan tapak tgn-disini Allah mengatakan bahawa wanita itu adalah perhiasan- maksud perhiasan disini ialah seluruh tubuh wanita itu.

4-Allah menyuruh wanita2 memakai tudung menutup kepalanya hingga lah ke dada, ini bermakne tudung itu mestilah dilabuhkan ke bhagian dada..so, jika mereka hanya memakai tudung tapi tidak melabuhkan tudung itu ke dada, maka ia telah mengingkari separuh dari arahan tersebut..mengingkari arahan Allah adalah haram.. (bagi yg lepas tu..berubah lah..sesungguhnya Allah maha penerima taubat dan Maha mengasihani)

5-Allah membenarkan semua wanita untuk menunjukkan sebahagian perhiasanatau aurat mereka kepada
suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam..
dalam hadis Nabi peace be upon him mengatakan bahawa pakaian wanita mestilah tebal, tidak jarang, berwarne gelap..x kesah lah warne ape pon.....dan tidak kelihatan bentuk tubuh cnth: ( bentuk dadanya,bentuk pinggangnya, bentuk punggungnya dan bentuk betis dan pehanya..

Masalah berhias dalam memakai tudung atau menggenekan perhiasan2 atau manik2 ini boleh..tapi jgn berlebihan dan perlu dgn niat yg baik..bukan untuk riak dan berbangga2..
perlu difahamkan, bahawa Allah dan rasulnya dan islam itu sendiri menetap dan menyuruh berbuat dmikian adalah bukan untuk mengengkang,menyusahkan,mendera dll...malahan Allah dan rasulye dan islam lah yg bersungguh2 menjaga kehormatan wanita...menjaga kemulian wanita..menjaga dan melindungi wanita dari perkara2 yg x diingini oleh diri wanita itu sendiri..

di sini apis nak mengambil contoh bahawa pemakaian mengikut islam dapat mengurangkan jenayah..seperti rogol,zina,dan pelacuran..

sebelum lihat link dibawah perhatikan ade x negare yg menjalankan hukum islam seperti iran,tergolong dlm angka rogol yg terbanyak atau tidak?..Note:Iran adalah satu2 nye negare yg menjalan hukum islam yg sebenarnye..hanye berbeza
ialah mereka berpahaman shiah.yg tidak kafir.arab saudi juge menjalankan hukum islam, tapi tidak seluruh nye..

ini link statistic dunia tentang rape(atau rogol)
http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap-crime-rapes



semoge jelas dan faham akan cara2 pemakaian tudung mengikut syariat islam..wallahua'lam.

..:::NAK SERIBU DAYE X NAK SATU ALASAN SUDAH CUKUP:::.



0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,