Sunday 26 October 2008

KHUSUK DALAM SOLAT, CARA-CARA NYA


DARI SAHABAT GROUP :

sbb ana rsekn kite asyik pk ape bnde nak wat lps solat.... klu men komp. lgla... tgh solat 2 pk bnde nakwat... yg ade blog cam ana lg... tp ana x la mcm diorang... pk bnde ape nak tulis atau nak update..

dari: zahir arif
DARI SAHABAT GROUP :
salam,

Bagi pendapat ana, permasalahan yang timbul adalah akibat daripada kelemahan kita dalam memahami dan menghayati setiap ayat yang dibaca semasa sembahyang..Sebab yang keduanya pula ialah kita sembahyang hanya kerana takut pada balasan seksaan ALLAH di hari kelak..

Jalan penyelesaian..

1)Kita sebagai umat islam harus memahami ayat yang dibaca..Sebaik-baiknya biarlah ada ayat yang difahami daripada tidak memahaminya langsung..


2)Ana pernah dengar satu ceramah agama dimana ustadz tersebut mengatakan sebelum sembahnyang..niat kena betul ikhlas kerana ALLAH..bukannya takut kepada seksaan ALLAH..

Rasanya ini sahaja pendapat ana..jika salah,harap diperbetulkan..ana masih memerlukan nasihat dari yang berpengetahuan..

wallahua'lam..

Smile

dari taufiq

DAN LAGI PANDANGAN SAHABAT GROUP:

Ikhlas -> Ber'Ilmu, BerIman, Ber'Amal dan BerIhsan... Pertama Ikhlas.. Jika kita lihat manusia bersungguh-sungguh melakukan amal kebaikkan.. Bg kaum muslimin, ikhlas hanya semata-mata kerana Allah, bg kaum lain, ikhlas mereka kerana sebab2 yg mereka niatkan.. Boleh kata mereka ini semuanya ikhlas.. tp masih tak cukup dengan ikhlas semata-mata.. Kemudian belajar (Ilmu), baru datang yakin (Iman).. Bila dah yakin baru datang amal yg betul.. Bila amalan dah ikhlas dan betul.. Kita usahakan untuk berIhsan (berakhlak).. Semasa kita solat, maka kita jaga akhlak kita terhadap Allah yg kita sembah.. Jika tak mampu beramal seperti meliaht Dia, maka yakinlah bahawa Dia sedang melihat kita.. Jika dah faham hikmah ini, bukan saja dalam solat, di luar solat pun kita akan menjaga akhlak kita, terhadap Allah, terhadap Manusia dan terhadap alam ini seluruhnya.. Maka dapat kita simpulkan bahawa, semua yg disebutkan di sini tidak dapat dipisahkan.. Jika kurang satu darinya, maka cacatlah amalan kita..paling malang, ia tidak diterima dan dilemparkan ke muka kita..Nauzubillah.. Wallahu A'lam..

dari mohd shukri
DARI SAHABAT GROUP :

assalamualaikum....

cadangan buku:

"rahsia kusyuk dalam solat"- kalau x silap

pengarang: tuan guru hj nik ab aziz

berkenaan cara2 utk dptkn kusyuk dlm solat, sbb2 kita lalai dlm solat n etc. buku ni nipis jer. rasanya blh didapati kat mana2 kedai buku.

insyaallah membantu...

dari hakim

0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,