Sunday 5 October 2008

RAMADHAN SUDAH BERLALU..



Beberape hari sudah ramai yang gembire menyambut kedatangan hari raya,beratus-ratus duit di habis kan untuk menyambut kedatangan hari raya ini, tapi bermanfaat hanye beberape hari saje,..

di sini apis nak membincangkan bersama, perbezaan yang berlaku sekarang,

straigh to the point:

umat islam banyak mengeluarkan duit ketika tibanya hari raya, yg manfaat nye sedikit dan x tahan lama, tapi .. tak ramai yang mengeluarkan duit untuk bersedekah dibulan ramadhan yang manfaat nye berpanjangan dan berfaedah untuk penerima dan pemberi, disini dan di sana.

umat islam ramai yg sanggup berjage malam untuk menghiasi rumah sehingge terlajak fardhu subuh, tapi tidak ramai yg sanggup untuk bejage malam untuk solat tahajjud atau solat witir yg boleh dikerjakan hanye satu rakaat sahaja.

umat islam ramai yang gembire dengan ketibaan hari raya, kerana wajibnye berpuase sudah berakhir, tapi x ramai yg bersedih akan pemergian ramadhan yang ntah sempat atau tidak untuk bertemu dengan nye kembali..fikirkan lah..

bukan x boleh gembire, menghiasi rumah, membeli pakaian baru, itu semua sunnah, tapi...berpatutan dan sentiasa dalam pertimbangan...bersifat adil lah..jgn berat sbelah, dunia kite isi ..akhirat p[on kite kene isi..kan.. erm...

this is not only for u but for me as well..

kelebihan bulan syawal:

Berpuasa 6 hari dalam bulan Syawal (Sunat Syawal)
Rasulullah saw bersabda yang maksudnya " Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan kemudian diikuti dengan 6 hari dibulan Syawal maka perumpamaannya seperti ia berpuasa sepanjang tahun."


.::ADILLAH DENGAN DIRI SENDIRI::.

0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,