Wednesday 16 February 2011

Bolehkah Makan/Minum Ubat Mengandungi Alkohol??




Soalan:


Assalamu'alaikum..
Di sini saya ada satu soalan berhubung dengan hukum. Soalan saya, apakah hukumnya memakan ubat batuk yang mengandungi alkohol maksud saya kandungan ubat itu ada tertulis 5% alcohol?
Sekian.



Wanie  ,  USA



Jawapan:



Dalam Hadis Rasulullah ada disebutkan. Dari Aisyah ra. ia berkata, Rasulullah SAW bersabda; "Setiap yang memabukkan itu hukumnya haram. Kalau banyaknya memabukkan, maka sedikitnya pun haram". Dalam hadis lain yang diriwayatkan oelh Ahmad dan Abu Daud dari Abdullah bin Umar bahawa Nabi SAW bersabda maksudnya: "Setiap yang memabukkan adalah khamar (termasuk khamar) dan setiap khamar adalah diharamkan". Dari dua hadis diatas dapat kita simpulkan bahawa khamar atau alkohol yang biasa digunakan orang untuk minuman yang memabukkan itu sedikit atau banyaknya tetap haram. Namun dalam kaedah ilmu fiqih adalah istilah darurah. Jika telah diusahakan untuk mencari ubat lain namun tidak berhasil, maka ketika itu hukumnya harus (dibolehkan) menggunakan ubat yang mengandungi alkohol. Setelah itu mohonlah perlindungan kepada Allah agar kita terhindar dari sentiasa bergelimang dalam perkara syubhat. Wallahu A'lam.


Apa itu Alkohol boleh rujuk disini -------------> http://id.wikipedia.org/wiki/Alkohol

0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,