Sunday 24 April 2011

Nasi Lemak Punca Kegemukan, yer ker???

 
Baru2 nie negara Malaysia digemparkan dengan statement yang mengatakan bahawa murid2 Malaysia sekarang nie dilanda Tsunamie KEGEMUKAN atau bahasa jawanye OBESITI :P.. 

pendapat jiwa rageku..mengatekan..

Nasi lemak nie adalah makanan trdisi malaysia..yang sehingga sekarang terkenal di merate dunia ..[kesian kat makcik2 yang jual nasi lemak tue ..kurang jualan dek kerana statement nih..]
sesuai dan bagus di makan di pagi hari.. kerana mempunyai kandungan yg boleh menghasilkan tenaga yang cukup sehingga ke petang..[budak2 kan suka bermain..] amat sesuai untuk mereka..hhehehe..[tapi bermasalah bagi yang kurang bermain atau bersukan atau aktif.] sama jugak dengan makanan2 ringan..kandungannye memberikan tenaga yang banyak..bagus untuk murid y suke bermain atau bersukan atau aktif..huhuhu

TAPI...!!! BERKHASIATKAH??
sebenarnya makanan tidak salah..kerana mereka dicipta memang untuk dimakan..hhahaha ketawe beso ambe..
  

- Nasi lemak amat sesuai bagi mereka yang banyak menggunakan tenaga fizikal bukan mental[zaman2 dulu keje kan berat2..mengayuh basikal..menyangkul..memanjat dll.. sesuai sangat bagi mereka ketika itu.]..dan amat berbahaye  bagi mereke yang hanye menggunaan otak untuk bekerja dan jari jemari je..begitu jugak murid yang kurang aktif..sungguh berbahaye..

kerana ----> kandungan gula @ glukosa dan bermacam2 osa tidak dibakar sepenuhnya dan menjadi lemak..lemak+lemak+lemak= jadilah Obes...hmmm

- Makanan ringan pulak..berlambak2 di dunia nih..ade yang berkahsiat dan x..   murah dan mahal..manis2 dan sedap2..warne pun bermacam bagai...bentuk apetah lagi ini semua nak menrik perhatian budak2..yang dah menjadi naluri mereka...jadi kenapa kantin harus disalahkan..dan makcik2 yng menjaja..hmm.. ini semua salah kita mendidik mereka tentang kepentingan khasiat dan tindakkan kerajaan mengawal KEMASUKKAN MAKANAN ATAU PENGELUARAN YANG TIDAK BERKHASIAT   DARI DAN KE  MALAYSIA. jadi makcik kantin dan penjaja pun akan menjual makanan ringan yang berkhasiat ..

Tahap kesedaran kurang dan kawalan dari kerajaan pun kurang..[LARANG JUAL DIKANTIN MEREKA BELI DILUAR..KAN?] begitu jugak dengan larangan2 lain..[kalau sesuatu bende itu boleh menguntugkan ..ia tetap dijual tapi letaklah label2 atau amaran2 seperti [MERBAHAYE UNTUK KESIHATAN] letaklah sikit gambar2 mengerikan..tapi ianye tetap diamalkan dengan penuh keinsafan oleh penggemar2nye.kan:)
mungkin nanti disetiap jajan ade tande2 amaran seperti [MAKANAN INI BOLEH MENYEBABKAN KEOBESITIAN]:P..tapi ianya tetap dijual dan dibeli oleh budak2 kan??.. jadi apekah care terbaik mengawal keobesitian dikalangan murid dan rakyat umumnye..??obes ni ade kaitan dengan makanan dan jugak keturunan dan rangka badan., ade orang makan banyak mane pun...tapi tetap kurus.

fat boyfat boyfat boy
adekah mungkin dengan

- kerajaan mengawal pengeluaran dengan teliti kandungan yang diproses /[berkhasiat atau x]..dan mengenekan tindakkan kepada penjual secara tegas bukan kalau hulur  x pe.. baru berkesan.??

-tahap kesedaran otak manusia yang makan berlebihan atau makan jika perlu dan makan di waktu malam yang perlu dan sebagainye  yang kurang..[biasenye dah obes dan sakit baru ikut diet pemakanan nih..istilah] [dah terhantuk baru tegadah] itu amat diamalkan oleh rakyat..yang selalu mengambil mudah..??
-dengan bersikap bersederhana dalam setiap pemakanan..makan coklat tapi x banyak..makan jajan tapi x banyak..makan gule2 tapi x banyak..makan aiskrim tapi x banyak..makan nasi lemak tapi x banyak..bersederhane.....dan bersederhane..?? 

-

atau makan mengikut cara sunnah..[makanan sunnah dan cara pemakanan sunnah?? ] seperti makan jika perlu dan berhenti sebelum kenyang..selalu berdoa dan berlindung dari segala makanan yang tidak berkhasiat untuk badan dan akal..dan sebagainye..

semua ini terletak pada anda , kawalan keluarga, sekolah  dan yang terpenting ialah kawalan dari yang berkuasa iaitu  kerajaan untuk mengambil tindakkan yang 99% menguntungkan rakyat..

Di bawah ini adalah senarai yang kalau dimakan berlebihan dan setiap hari boleh menyebabkan Obes dalam masa sebulan jer..

- semua makanan yang bersumberkan Gula / lemak /kolestrol cth : nasi lemak , burger , ayam goreng tepung, coklat dan gule2 dll
-minuman pun begitu ..yang bersumberkan  gula,karbonat, cth: semua jenis air gas.dan air yang diletak air batu atau ais..kerana kemanisan mendahului ais yang cair..:P

p/s: kenapa org obes susah nak kurangkan berat badan.walau mencuba bermacam ubat dan makanan..
[jawapan..adalah kerana mereka susah nak lawan nafsu makan!! nasihat saya..cuba puasa secara betul selama 3minggu berturut2 dengan hanya makan seperti Sunah.dan bekerja seperti biasa.insyaALLAH susut ..dan badan kelihatan lansing tanpa mengeluarkan Duit malah dapat Pahala lagi..]

ingat NAK SEJUTA DAYA X NAK 1 ALASAN PUN CUKUP

0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,