Tuesday 8 February 2011

Masa Depan Tanpa Kemalangan kereta [ Accident ] ???

Oleh kerana hampir sejuta orang yang mati akibat kemalangan di dunia ini,
ada beberapa syarikat mengambil anisiatif untuk menangani masalah ini dengan berbagai penambahan keselamatan di dalam kereta.
mereka akan cuba untuk menangangi masalah seperti cuaca buruk, keselamatan motosikal dan pejalan kaki
oleh kereta itu sendiri.

Contoh:

Brake secara Automatic
Car stopping before hitting object

Syarikat Volvo beranggapan jika sekiranya kereta dapat brake secara automatic maka kemalangan akan berkurangan, kerana munurut kajian Scientist Erik Coelingh : kebanyakan kemalangan berlaku
kerana kecuaian pemandu dan gagal menggunakan brake dengan baik,

Sensor mengesan keadaan pemandu
Intelligent windscreen
General Motors' research lab in Detroit mendapati keadaan pemandu semasa memadu 
memberi kesan di atas pemanduan, jadi mereka mencipta satu windscreen prototype bagi mengesan memek muka pemandu sama pemandu dalam keadaan cergas atau mengantuk, dan alat ini juga mengesan arah mata kita dan keadaan mata yang lemah dan sebaliknya, jika perkara di atas berlaku, kereta akan perlahan dan memberi isyarat ke tepi dan memberi alert pada pemandu.

Memasang sensor camera di setiap penjuru



Kebanyakkan syarikat [bmw] beranggapan bahawa jika sensor camera di pasang di setiap penjuru kereta, dapat menyelamatkan banyak nyawa, kereta dikawal sepenuhnya oleh komputer dengan berpandukan imej yang terlihat pada camera, tapi dalam masa yang sama pamandu ada kehendak mereka sendir, jadi mereka cipta satu button untuk memberitahu pada sistem yang tindakan tersebut atas kehendak pemandu.

uh, kalaulah semua kereta macam BWM330series nih..aman kot dunia..hahahaha.

Peace ^^,

0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,