Wednesday 9 February 2011

Pentingkah tidur???

 kami menyedari tentang betapa pentingnya tidur. Apakah kita mengerti atau tidak apa yang tidur dapat lakukan untuk tubuh kita, kita tahu bahawa memiliki hari tanpa tidur adalah mengerikan. Mata anda dan tubuh yang berat, kepala anda sakit, anda merasa lelah dan anda tidak boleh menumpukan perhatian. Pekerjaan anda dan fungsi sehari-hari sangat dipengaruhi.
Jadi, apa itu tidur dan mengapa kita memerlukannya? 

Tidur adalah keadaan di mana satu relatif tergantung dari aktiviti sensorik dan motorik. Anda boleh sepenuhnya atau sebahagianya  pengsan dan sementara sebahagian besar otot-otot sukarela anda tidak aktif. Sebelumnya, ia berfikir bahawa tidur hanyalah sebuah blok yang konstan dan teratur  semasa anda tidak terjaga.
 Dengan kemajuan ilmu pengetahuan, para saintis telah menentukan bahawa tidur memainkan peranan penting dalam sistem kekebalan tubuh kita, belajar kita, memori, metabolisme dan fungsi organ vital lain.
Mengikut usia kita, waktu kita mengurangkan perbelanjaan untuk tidur. Dari 16 hingga 18 jam sehari untuk anak, orang dewasa pada tidur rata-rata selama 7 hingga 8 jam setiap hari.
Dan kerana kita semua menyedari fakta ini, banyak orang tua mengabaikan masalah mereka tidur, berfikir bahawa itu adalah perkara biasa. Orang dewasa masih memerlukan 8 jam tidur.Seberapa baik anda fungsi untuk tugas-tugas hari itu dan bekerja sangat bergantung pada kuantiti dan kualiti tidur yang anda miliki.
Tidur bermanfaat bagi kita untuk bertindak balas cepat, berfikir jernih, meningkatkan konsentrasi kita dan membolehkan kita untuk mencipta kenanganSebagai soal fakta, pusat pembelajaran di otak sangat aktif ketika tidur. Kehilangan  1 jam tidur mempunyai harga yang tinggi. Kemampuan anda untuk melakukan fokus dan melakukan tugas-tugas fizikal sangat menurun mengakibatkan prestasi yang lebih rendah di sekolah atau di tempat kerja. Juga, anda cenderung untuk membuat keputusan yang salah ketika anda mengantuk menempatkan anda pada risiko yang lebih. 

Tidur juga mempengaruhi suasana hati kita. Kurang tidur sering dikaitkan dengan lekas marah, hubungan bermasalah dan perilaku yang buruk. Selain itu, mereka yang kekurangan tidur terdedah kepada kemurungan.
Yang paling penting, itu baik untuk kesihatan kita. tidur yang cukup dapat menurunkan risiko kita dalam memiliki tekanan darah tinggi, masalah jantung dan keadaan perubatan yang lainHal ini kerana  saat tidur , hormon tertentu yang meningkatkan sistem kekebalan tubuh kita berada di puncaknya. Ini mungkin salah satu alasan mengapa tidur malam yang baik dapat  membantu anda dari mendapat sakit.


p/s: tapi kalau terlebih tidur pun tidak baik untukkesihatan, pemikiran , dan kerajinan. 

0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,