Thursday 31 March 2011

Bagaimana kite nak bertaubat??

Di sini ada care2 nye. sebelum itu mari kite mengenal jenis2 dosa yang terdapat dalam alam dunia ini.:

Dosa2 Besar / Dosa2 Kecil

Antara dosa2  Besar 

-Syirik-murtad [keluar dari islam dengan sengaja ] dengan cara meragui kewujudan ALLAH dan menafikan suruhan dan hukum2 ALLAH atau mempercayai adanya tuhan selain ALLAH, [ boleh jadi patung2,duit,bintang matahari,sungai, atau manusia . yang memberhaya ialah murtad secare tidak sengaja. contoh dengan menyanyikan lagu yang mengutuk ALLAH dalam versi bahasa yang kita tidak fahami tapi rentaknya sedap. atau melakukan perbuatan yang dilakukan orang2 agama lain yang itu merupakan upacara ibadah mereka.

jika semua di atas pernah di lakukan semasa lampau atau kita telah menyadari, maka cara hendak bertabat adalah dengan :

1-menyesal 2- mohon kemaafan dan keampunan (taubat) kepada ALLAH samaada dengan cara solat taubat atau di setiap sujud solat kita  3- berjanji unutk tidak mengulangi lagi. Insya ALLAH , ALLAH ampunkan kerana ALLAH kan MAHA PENGAMPUN.

Meninggalkan SOLAT dan PUASA RAMADHAN dengan sengaja

Dosa besar ini kerap dilakukan oleh manusia yang lalai dan tidak ambil kisah tentang masa depan mereka. di sini ada pengecualian bagi orang wanita yang haid, jika mereka tinggalkan solat dalam keadaan haid, maka ini tidak dikira sebagai dosa, mala mendapat pahala. tapi kalau PUASA RAMADHAN , memang tidak dibenarkan puasa tapi wajib menggantikan puasa yang ditinggalkan jika sudah bersih dari darah haid.
tapi BAGI LELAKI TIADA PENGECUALIAN.

jika semua di atas pernah dilakukan di masa lalu, maka cara bertaubat adalah dengan:

1-menyesal 2- mohon kemaafan dan keampunan (taubat) kepada ALLAH samaada dengan cara solat taubat atau di setiap sujud solat kita dan beristighfar 3- berjanji untk tidak mengulangi lagi  4- menggantikan solat atau puasa yang telah ditinggalkan, kalau terlampau banyak, buat yang mampu untuk setiap hari dan banyakkan bersedekah Insya ALLAH , ALLAH ampunkan kerana ALLAH kan MAHA PENGAMPUN. 

Mendedahkan Aurat dengan sengaja


Aurat (Arabعورة‎) merupakan istilah Islam yang melambangkan sesuatu bahagian dari anggota badan, samada lelaki ataupun perempuan, yang tidak boleh dibuka atau dipamerkan kepada orang selain dari mahram [ ayah, mak, makcik , pakcik atuk nenek,anak, adik , kakak, abang, suami, isteri, anak tiri, ] maka yang bukan mahram ialah [ sepupu, 2pupu,3pupu dan pupu seterusnye, orang lain , abg angkat, kakak angkat , anak angkat , mak angkat dan segala yang berangkat2, ] maka kalau denga ipar duai, ialah dengan menutup aurat bagi mengambil istilah berhati2 jika ianya berdosa , kerana bila kakak, abg, adik kita mati, kita boleh kahwin dengan abg ipar, atau kakak atau adik ipar.


jika semua di atas pernah dilakukan di masa lalu, maka cara bertaubat adalah dengan:

1-menyesal 2- mohon kemaafan dan keampunan (taubat) kepada ALLAH samaada dengan cara solat taubat atau di setiap sujud solat kita dan beristighfar 3- berjanji untk tidak mengulangi lagi  4- menutup aurat dan banyakkan bersedekah Insya ALLAH , ALLAH ampunkan kerana ALLAH kan MAHA PENGAMPUN

Berzina , atau berpegangan tangan atau berpelukan atau berciuman .

perbuatan ini pun ramai dikalangan tua-tui dan muda-mudi yang melakukannya dengan mengikut ajakan nafsu yang tidak dikawal oleh iman, maka mereka terpesona dengan banyangan keseronokan yang mereka rasa akan dapat menikmatinya selama2nye, sedangkan hakikatnya keseronokkan itu hanya sementara...

jika semua di atas pernah dilakukan di masa lalu, maka cara bertaubat adalah dengan:

1-menyesal 2- mohon kemaafan dan keampunan (taubat) kepada ALLAH samaada dengan cara solat taubat atau di setiap sujud solat kita dan beristighfar 3- berjanji untk tidak mengulangi lagi  4- dan banyakkan bersedekah Insya ALLAH , ALLAH ampunkan kerana ALLAH kan MAHA PENGAMPUN

Kalau dosa2 kecil pula INSAY ALLAH akan terhapus dengan hanya kita beristighfar, berzikir, melakukan kebaikan, mengambil air sembahyang [ wudhuk ] dan bersedekah. 

jika kesalahan itu berkaitan dengan ALLAH, maka bertaubatlah kerana ALLAH itu maha PENGAMPUN dan PENYANYANG. 

tapi jika sesama manusia , maka mohonlah kemaafan sesama sendiri / manusia dan mohon lah pada ALLAH agar dosa diampunkan. 

MUDAH KAN..JomTaubat ^^,

0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,