Wednesday 18 May 2011

Beberapa Fakta tentang MIMPI??


1. Anda Lupa 90% daripada mimpi yang dialami
Dalam masa 5 minit setengah dari mimpi anda dilupakan. lebih kurang 10, 90% hilang.


2. Orang Buta juga Dream
Orang-orang yang menjadi buta setelah lahir dapat melihat gambar di dalam mimpi mereka. Orang yang dilahirkan buta tidak melihat gambar, tetapi mempunyai impian yang sama hidup mereka yang lain yang melibatkan indra suara, bau, sentuhan dan emosi.


3. Semua orang bermimpi
Setiap makhluk bermimpi (kecuali dalam kes gangguan psikologi yang melampau). Jika anda berfikir anda tidak bermimpi - Anda hanya lupa mimpi anda.


4. Dalam Mimpi kita Hanya Lihat Wajah Yang Kita sudah Tahu
Fikiran kita tidak mencipta wajah - dalam mimpi kita, kita melihat wajah dari orang  yang kita pernah lihat selama hidup kita, tetapi mungkin tidak tahu atau ingat. Kita semua melihat ratusan ribu wajah sepanjang hidup kita, jadi kita tidak akan kehabisan bekalan watak untuk otak kita  memanfaatkan selama impian dean mimpi  kita.

5. Tidak Semua orang mimpi Warna
12%  mimpi secara eksklusif dalam warna hitam dan putih. Mimpi nombor  dalam warna penuh. kajian dari 1915 hingga tahun 1950-an berpendapat bahawa majoriti mimpi hitam dan putih, namun keputusan ini mula berubah pada tahun 1960-an. Hari ini hanya 4,4% dari mimpi di bawah-25 year-olds dalam hitam dan putih. Penyelidikan terbaru telah menyarankan bahawa  hasil perubahan dapat dihubungkan ke switch dari filem hitam-putih dan TV ke media warna.


6. Mimpi adalah Simbolik
Jika anda bermimpi tentang beberapa mata pelajaran tertentu tidak sering bahawa mimpi itu tentang itu. Mimpi bercakap dalam bahasa yang sangat simbolik. 


7. Emosi
Emosi yang paling umum dialami dalam mimpi adalah kecemasan. Emosi negatif lebih umum daripada yang positif.


8. Anda boleh mempunyai 4-7 mimpi dalam satu malam.
Rata-rata anda boleh bermimpi di mana saja dari satu atau dua jam setiap malam.


9. Haiwan juga bermimpi
Kajian telah dibuat  melalui haiwan-haiwan yang berbeza, ternyata mereka juga bermimpi dengan contoh mereka bercakara atau membunyikan suara seolah-solah sedang dalam pengejaran atau sebagainya

 
10. Tubuh Kelumpuhan

 
11. Dream Incorporation
Fikiran kita menafsirkan stimuli luaran . Sebagai contoh anda mungkin akan bermimpi bahawa anda berada di konsert sementara saudara anda memainkan gitar selama tidur anda.


12. Lelaki dan Wanita Berbeza Dream
Lelaki cenderung bermimpi tentang lelaki yang lain. Sekitar 70% dari watak dalam mimpi seorang laki-laki adalah laki-laki lain. Di sisi lain, mimpi seorang wanita mengandung hampir jumlah yang sama dari lelaki dan wanita. Selain itu, lelaki umumnya memiliki emosi yang lebih agresif dalam mimpi mereka daripada  perempuan.


13. Precognitive Dreams
Keputusan beberapa tinjauan di set penduduk yang besar menunjukkan bahawa antara 18% dan 38% orang telah mengalami sekurang-kurangnya satu mimpi precognitive dan 70% telah mengalami Déjà vu. Peratusan orang yang percaya precognitive bermimpi mungkin bahkan lebih tinggi - bermula daripada 63% hingga 98%.
* Precognition, juga disebut penglihatan masa depan, merujuk pada persepsi yang melibatkan kejayaan maklumat masa depan yang tidak dapat dideduksi dari rasa maklumat yang berpusat saat ini tersedia dan biasanya diperolehi.

14. Jika anda mendengkur, maka anda tidak boleh bermimpi.
Fakta ini diulang di seluruh Internet, tetapi Aku sedikit curiga apakah itu benar-benar-benar kerana saya belum menemukan bukti ilmiah untuk menyokongnya.



p/s: di nasihatkan , setiap kali sebelum tidur basuh kaki atau seelok2nya ambil air sembahyang, dan baca atau 3 QUL [ surah al ikhlas, alaq dan annas] dan AYAT QURSI agar tidur kita tidak diganggu oleh mimpi2 buruk atau ganguan syaitan dan lebih teruk lagi ialah sihir ketika kita tidur.

2 comments:

bagaimana pula dengan reaksi selepas mimpi?

Contohnya,mimpi ngeri atau jatuh di tempat tinggi?,tetiba terbangun daripada tidur secara spontan. Reaksi mimpi yang unik tapi pernahkah dikaji?

Bagus artikel ni cuma mau tau lebih lanjut.

mengikut kajian psychologist.. itu adalah lumrah reaksi manusia dalam ketakutan dan terperanjat. otak kita ketika bermimpi ialah separa sedar..

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,