Friday 20 May 2011

Bila Suami Mati Isteri Sunnat Memandikannya begitu Sebaliknya??!

Masalah ini menjadi serius dan masalah sebenar bagi masyarakat sekarang, kerana kebanyakkan dikalangan kita di tahu dan tidak mengambil tahu tentang fardhu kifayah ini..bukan hanya memandikan malah sembahyangkan pun ramai yang tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu, kerana mereka fikir urusan ini boleh diserahkan kepada tok imam dan bilal dan ahli surau atau masjid sahaja..

ingatlah yang paling utama memandikan orang terdekat seperti suami/isteri . anak/ibu/ayah adalah orang yang mempunyai pertalian darah. tapi malang kita tidak mengambil kisah tentang ini.. sungguh menyedihkan bagi si mati. jadi muali sekarang belajarlah bagaimana memandikan dan menyembahyangkan jenazah..kerana ini adalah satu tuntutan syariat..

Hadits No. 573

Dari 'Aisyah Radliyallaahu 'anhu bahwa Nabi Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda kepadanya: "Jika engkau mati sebelumku, aku akan memandikanmu." Hadits riwayat Ahmad dan Ibnu Majah. Dinilai shahih oleh Ibnu Hibban.
 
َوَعَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا ; أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ لَهَا: ( لَوْ مُتِّ قَبْلِي فَغَسَّلْتُكِ )  اَلْحَدِيثَ. رَوَاهُ أَحْمَدُ, وَابْنُ مَاجَهْ, وَصَحَّحَهُ ابْنُ حِبَّانَ



Hadits No. 574

Dari Asma' binti Umais Radliyallaahu 'anhu bahwa Fatimah .ra berwasiat agar ia dimandikan oleh Ali r.a. Riwayat Daruquthni. 

sekarang kemudahan cukup mudah, sudah internet, kalau malu boleh belajar sendiri2 kan..

untuk cara2 nya dan panduan boleh ke sini 

 
َوَعَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا: ( أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلَامُ أَوْصَتْ أَنْ يُغَسِّلَهَا عَلِيٌّ رَضِيَ اَللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ   رَوَاهُ اَلدَّارَقُطْنِيُّ)
 

0 comments:

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,