Monday 21 February 2011

Jambu Batu Penawar pelbagai Penyakit ??? [ mungkin anda atau sedare mare memerlukannya ]

Jambu biji buah (amrood), biasanya 5 hingga 10 cm (2-4 inci)panjang, bulat atau berbentuk pir bergantung dari kelainan. Iniberuang penutup hijau, kuning atau merah marun sedangkanbahagian dalam buah mempunyai ciri bahagian ("putih" jambu) ataumerah muda ("merah" jambu biji) berdaging putih mengandungibanyak kecil, biji keras. Ada banyak jenis jambu biji yang ditanamuntuk buah mereka, termasuk jambu biji (jambu epal), cattleianumguajava (jambu biji strawberry), dan friedrichstahlium Psidium.Variasi yang paling sering ditemui, dan salah satu sering hanyadisebut sebagai "jambu biji", adalah Jambu Apple.


Jambu dengan bau manis dapat diambil mentah atau andabahkan bisa menikmati selai jambu biji dan jeli dengan hirisan rotisegar! Apapun mungkin mode asupan, jambu biji, menjadi gudangnutrisi, akan memberikan banyak manfaat kesihatan. Ini adalahkeadaan kesihatan yang disasarkan oleh nutrisi hadir dalamjambu biji:

Pencegahan Kanser:
Barah atau kanser (Istilah perubatan: barah neoplasm) merupakan klasifikasi penyakit yang merujuk kepada keadaan sel yang membesar secara luar kawalan, pencerobohan dan pemusnahan tisu biologi dan metastasia
Jambu biji merupakan sumber yang sangat baik dari antioksidan melawan kanser, lycopene. Likopen dalam jambu biji lebih mudah diserap oleh tubuh kita dari likopen dari tomato kerana perbezaan dalam struktur sel yang membolehkan antioksidan yang akan diserap apakah buah ini mentah atau dimasak. Lycopene pengambilan dikaitkan dengan tahapsignifikan lebih rendah daripada kanser prostat, dan juga telahditemui untuk menghalang pertumbuhan sel kanser payudara.Lycopene mempromosikan kesihatan yang baik dengan bertindakterhadap pengaruh daripada "radikal bebas", yang bolehmerosakkan sel-sel dan boleh menyumbang untuk membangunkankanser dan penyakit jantung koroner. Semua kelainan jambu bijiyang sarat dengan antioksidan tetapi satu dengan jenis dagingmerah mengandungi lebih dari epal jambu biji putih.

Tekanan Darah Tinggi:
Tekanan darah tinggi atau hipertensi adalah kondisi medis di mana terjadi peningkatantekanan darah secara kronis (dalam jangka waktu lama). Penderita yang mempunyai sekurang-kurangnya tiga bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg saat istirahat diperkirakan mempunyai keadaan darah tinggi. Tekanan darah yang selalu tinggi adalah salah satu faktor risiko untuk stroke, serangan jantung, gagal jantung dan aneurisma arterial, dan merupakan penyebab utama gagal jantung kronis.
Jambu, sedang hipoglikemik di alam (jikadiambil tanpa kulit) dan kaya serat, membantu dalam menurunkan tekanan darah dan kadar kolesterol. Hal ini membuat jambu biji sangat bermanfaat bagi mereka yang berisiko untuk penyakit jantung dan hipertensi. , jambu biji sedang Juga (165 gm)menyediakan anda dengan 20 peratus daripada nilai harian yang disarankan (DV) bagi kalium. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa orang yang mengkonsumsi lebih banyak kalium mempunyai tekanan darah lebih rendah daripada mereka yang mengambil lebih sedikit.

Diare [cirit birit ]:
Diarea (Indon.= diare; Inggeris = diarrhea) ataupun cirit-birit merupakan keadaan di mana seseorang itu hilang kawalan keupayaan membuang najis menyebabkan sentiasa perlu membuang najis setiap masa. Keadaan ini sekiranya berlarukan mampu menyebabkan kekeringan air (terdehidrasi) @ dehydrated dan sekiranya berterusan mampu membahayakan pesakit.
Definisi untuk diarea sebenar ialah peningkatan berat najis melebihi 200 gm dalam 24 jam.
Keadaan ini mungkin disebabkan oleh beberapa keadaan, antaranya adalah alahan makanan yang sangat berlemak atau pedas ataupun makanan yang banyak fiber atau berserat serta penuh dengan bijirin. Bayi juga kadangkala mengalami masalah cirit-birit kerana tidak sesuai dengan susu berformula yang diberikan. Cirit-birit yang berlaku kepada beberapa orang melebihi tempoh 24 jam selepas memakan makanan yang sama berkemungkinan disebabkan oleh keracunan makanan.
Dianggarkan bahawa dalam serangan cirit-birit disebabkan oleh bakteria di Amerika Syarikat, 99% daripadanya disebabkan oleh Campylobacter jejuni dangan peratusan 20 kes bagi setiap 100,000 penduduk.

Jambu biji terbukti bermanfaat bagi individu yang menderita daripada Diare. Jambu biji telah astringents (sebatian kimia yangcenderung mengecilkan atau menyekat jaringan tubuh, misalnyasebatian yang membuat gusi anda terasa lebih kencang dansegar selepas anda makan jambu biji mentah), yang membantu dalam mengikat cirit selama keadaan cirit birit. Sebatian ini boleh memaparkan antibakteria dan mempunyai kemampuan untuk mencegah pertumbuhan mikrob selama disentri. desinfektan lain yang ada dalam jambu biji termasuk Karotenoid, Vitamin C dan Kalium. Properti ini dan bahan-bahan jambu biji juga menyokong penyembuhan dalam kes gastroenteritis.

Batuk dan Sejuk:
Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Ia menyebabkan udara dikeluarkan dari paru-paru dengan kuat dan menyebabkan bunti yang tersendiri. Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru.
rebusan daun jambu biji atau jus jambu bijimentah atau belum matang memberi pertolongan kepada individumenderita batuk dan sejuk. Hal ini dapat disebabkan oleh sifat-sifatzat jus jambu biji. Jus ini bekerja dengan melonggarkan batuk,mengurangkan lendir dan dengan membuat saluran tekak,pernafasan dan paru-paru jangkitan-bebas. Jambu biji juga kayaakan vitamin C dan zat besi, yang memberikan perlindunganterhadap jangkitan sejuk dan virus.

Kesihatan Kulit:

Astringents jambu biji meningkatkan tekstur kulit dan mengencangkan dan menegangkan kulit longgar. Bahkan, jambu bekerja lebih berkesan daripada lotion kulit yang lain berkhasiat di pasaran.Rebusan daun muda dan buah-buahan boleh dilaksanakan pada kulit untuk mengencangkan dan toning tujuan. Selain itu, jambu bijimempunyai kandungan vitamin A, vitamin C dan Kalium, yang ditandai dengan fungsi antioksidan mereka. Nutrisi ini melakukanproses detoksifikasi dan menjaga kulit sihat dan bebas kerut.

Sembelit:
sukar membuang air besar
Tinggi jumlah serat yang ada dalam jambu biji membantu mencegah sembelit. Sebuah jambu medium menyediakan anda dengan 36 peratus daripada nilai harian yang disyorkan untuk serat diet. Selain itu, biji jambu biji adalah ubat pencahar sangat berkesan. Kedua-dua sifat membantu dalam pembentukan perut dan membersihkan sistem ekskretoris.

Diabetes:
Penyakit kencing manis ataupun (BM = Diabetes melitus; Inggeris = diabetes mellitusmerupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan hiperglisemia (tinggi kandungan glukosa dalam darah), terutamanya selepas pengambilan makanan, pada penghidapnya.
Menurut sebuah kajian yang dilakukan pada tikus, kedua-dua buah jambu biji dan daunnya boleh membantu pesakit diabetes dengan menurunkan kadar glukosa darah. Namun, jika dikonsumsi bersama dengan kulitnya,boleh memburuk untuk gula dalam darah anda.Menurut kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Penyelidikan Perubatan India dan dilakukan oleh para penyelidik di Makmal Penyelidikan Ubat Universiti Allahabad, kadar gula darah pada tikus yang disuntik dengan ekstrak jambu kulit meningkat sebanyak91% pada tikus sub-diabetes dalam masa dua jam pentadbirandan sebanyak 27% pada tikus normal selepas lapan jam pentadbiran. Jadi, cara terbaik untuk mengambil jambu biji untuk pesakit diabetes adalah mengelupas kulitnya.

Berat Badan:
Jambu membentuk suatu komponen penting daripada diet penurunan berat badan. Jambu biji kaya akan serat,protein dan vitamin dan ini bererti bahawa individu ingin menurunkan berat badan tidak akan berkompromi pada asupannutrisi! Jambu biji tanpa karbohidrat dan rendah kolesterol, masih boleh menawarkan perasaan kenyang. Sebuah jambu biji berukuran sedang untuk makan siang sudah cukup untuk membekalkan khasiat sampai makan malam. Sekali lagi, jambu bijidapat membantu orang mendapatkan berat badan tipis. Hal ini dapat dikaitkan dengan nutrisi yang yang membantu dalam proses penyerapan yang lebih baik dari tubuh.

Kudis:
Vitamin C isi dari umum jambu biji (jambu biji epal) adalah sekitar empat kali daripada apa yang kita temukan dalam limau.Oleh kerana itu, jambu biji adalah rawatan yang berkesan untukpenyakit kudis, yang ditandai dengan gusi bengkak danpendarahan akibat kekurangan vitamin C.

Penjagaan Gigi:
Jus dari daun jambu biji mengandung astringentsdan vitamin adalah ubat untuk sakit gigi, gusi bengkak dan bisul mulut.

p/s: sila kongsikan artikel ini jika anda rasa ianya berguna ^^,

 
  • Pihak kami mengalu2 kan bagi anda untuk mengongsikan artikel2 dan gambar disini dengan tujuan penyebaran. semoga kite sama2 mendapat pahala di atas penyebaran yang bermanfaat. ^^,